Onderhoud motoraccu

Motorstroom is de grootste specialist op het gebied van motoraccu’s. Wij verkopen niet alleen accu’s, maar proberen jou ook zo goed mogelijk te informeren hierover. Dit is de gratis service die je van ons krijgt. Op deze pagina vind je veelgestelde vragen met antwoorden met betrekking tot het gebruiken en onderhouden van jouw motoraccu. Vooral de iets oudere motoraccu’s (als een conventionele) vereisen wat onderhoud. De nieuwere accu’s (onderhoudsvrije, gel en lithium-ion) dienen enkel onderhouden te worden met een druppellader en accutester, om de levensduur van de motoraccu te verlengen.

Mocht je een andere vraag hebben twijfel dan niet en neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder. 

Hoe kan ik meten of een motoraccu vol of leeg is?

De gemakkelijkste manier om de spanning van een motoraccu te meten is via een accutester. Hiermee kun je zien of jouw accu de minimale voltage van 12V behaalt. Wanneer de voltage te laag is moet de accu aan een druppellader gelegd te worden. Wanneer deze dan “vol” is, kun je de accu opnieuw meten met de accutester. Deze test duurt minimaal 24 uur. Mocht die een afwijking aangeven kan het zijn dat de motor accu kapot is. 

Hoe zit het technische gedeelte achter een accu? Wanneer een motoraccu volledig is opgeladen is het soortelijk gewicht van het zuur 1,28 kg/m³. Op dat moment is al het zwavel in het accuzuur aanwezig. Tijdens ontlading verplaatst het zwavel vanuit het zuur naar de accuplaten en hierdoor daalt het soortelijk gewicht van het zuur. Met een zuurweger kan op deze manier dus gemakkelijk de ladingstoestand van de motoraccu worden gemeten. Een accu die ontladen is heeft een soortelijk gewicht van ongeveer 1,1 kg/m³. 

Wanneer is een motoraccu versleten

Een motoraccu is een product waarbij het vaak niet in te schatten is of de accu slechter wordt of niet. Wanneer je dit zeker wilt weten moet je een accu aan een accutester gooien. Vaak is een accu na een winter op zijn zwakst, of tijdens lange inactiviteit. Er zijn echter een aantal factoren die signalen afgeven van een slechter wordende motoraccu. 

  • Meer waterverbruik bij een of meer cellen (enkel te zien bij conventionele motoraccu’s);
  • De accu wordt heet bij het laden;
  • Een cel waarvan de bovenzijde omhoog gekomen is of bol gaat staan;
  • Weggelekt accuzuur;
  • Afwijkend zuurgewicht tussen een of meer cellen onderling (enkel te zien bij conventionele motoraccu’s);
  • Hoge zelfontlading.

Hoe weet ik welke motoraccu ik nodig heb?

Motorstroom heeft een makkelijke zoekfunctie, waarmee je altijd bij de juiste motoraccu uitkomt. De zoekmachine werkt erg simpel: selecteer eerst het merk van uw motor, hierna kun je het model selecteren gevolgd door het bouwjaar. Wanneer u op zoeken drukt komen de geschikte motoraccu’s voor uw motor naar voren. Het kan zo zijn dat uw specifiek model  motor er niet tussen staat, of u een afwijkende accu zoekt. U kunt dan in de motoraccu categorie filteren met de gewenste eigenschappen. 

Kom je er niet helemaal uit en/of twijfel je? Neem dan gerust contact op met ons en wij proberen u zo goed mogelijk te helpen. 

  • Merk
  • Model
  • Jaar

Hoe kan mijn accu leeglopen terwijl ik deze niet aangesloten heb?

Zelfontlading van motoraccu's: we hebben het allemaal wel eens meegemaakt. De motorfiets heeft een tijd stil gestaan en de accu is leeg. Dit probleem wordt veroorzaakt door zelfontlading. Normaal ontlaadt een motoraccu zich doordat er extern een gesloten stroomkring op wordt aangesloten, in de vorm van een dynamo met spanningsregelaar of een acculader.

Zelfontlading vindt bij elke motoraccu plaats zonder externe stroomkring en wordt veroorzaakt doordat loodoxide in de buurt van zwavelzuur langzaam uiteenvalt. De snelheid van zelfontlading hangt af van de zuurconcentratie, de temperatuur en het ontwerp van de batterij. Als vuistregel kun je stellen dat een natte loodzuur batterij ongeveer 1% capaciteit verliest per dag. De enige manier om dit probleem tegen te gaan is gebruik te maken van een druppellader die de motoraccu constant op volle lading houdt. Het actief houden van de motoraccu is dus erg belangrijk. In dit geval is stilstand letterlijk achteruitgang!

Wat is de levensduur van een motoraccu?

De levensduur van een motoraccu is in eerste plaats afhankelijk van het aantal uren lading dat aan de accu gegeven wordt. Het is dus zeker belangrijk de motor accu goed "door" te laden. Verder is het gebruikte materiaal in de accu van belang, hoe zuiverder het lood, des te langer gaat de accu mee. Motorstroom verkoopt enkel A-merk accu's van het meest zuivere lood, zodat je langer van jouw accu kunt gebruikmaken. Een kwalitatief goede startaccu die 100% geladen is, heeft na een half jaar bij 10 °C nog steeds 50% van zijn lading en kan gedurende deze tijd, zonder bijlading, met rust worden gelaten. Maar aangezien de huidige motoren zoveel elektronica aan boord hebben, is het erg verstandig de motoraccu in goede conditie te houden door een druppellader te gebruiken.

Tijdelijk niet gebruiken van een motoraccu (opslag van een motoraccu)

Een accu laten we uit praktisch oogpunt tijdens de winterstalling vaak in onze motor zitten. Toch is dit niet de ideale situatie. De veiligste manier om een accu in leven te houden is om hem tijdens langere inactiviteit uit de motor te halen en deze op een goed geïsoleerde koele plek aan de druppellader te leggen. De druppellader zorgt ervoor dat de motoraccu in perfecte conditie blijft doordat deze intelligent oplaad. 

Voorschriften motoraccu gebruik:

Het is belangrijk dat je de motoraccu:

  • Nooit te diep ontlaadt. Regelmatig opladen is dus een absolute noodzaak
  • Niet overlaadt, dus zorg dat uw spanningsregelaar goed staat afgesteld en gebruik een goede acculader, dit geldt vooral voor gel moto accu's. Een druppellader is de makkelijkste optie qua acculader
  • Regelmatig controleert op "droog staan" (zo nodig de accu met gedestilleerd water bijvullen). Geldt alleen voor conventionele motoraccu's
  • Gedurende de periode dat u hem niet gebruikt, koel wegzet (vergeet het regelmatig laden van de motor accu met een druppellader niet!)

Zelf een motoraccu vervangen:

Een motoraccu vervangen is over het algemeen makkelijk, je kunt het vaak makkelijk zelf uitvoeren.

Hieronder volgen enkele stappen en een paar nuttige tips:

  • Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing van jouw motor
  • Schakel alle stroomverbruikers uit en neem de contactsleutel uit het slot
  • Ontkoppel eerst de accu-aansluiting van de - pool (vaak is dit een zwarte kabel)
  • Ontkoppel daarna de accu-aansluiting + pool (vaak is dit een rode kabel)
  • Haal de oude motoraccu uit jouw motor. Deze zit normaal gesproken bevestigd met een elastiek, klem of beugel. Wanneer het een open accu is moet je deze zo recht mogelijk eruit halen.

Vergelijk nu de afmetingen en de positie van de polen van de oude motoraccu, met die van de nieuwe motoraccu

  • Plaats de nieuwe motoraccu in de juiste positie
  • Monteer nu de elastiek, klem of beugel op dezelfde manier zoals je deze hebt verwijderd
  • Bevestig nu eerst de accuklem op de + pool (vaak is dit een rode kabel)
  • Bevestig hierna de accuklem op de - pool (vaak is dit een zwarte kabel)

De motoraccu is nu klaar voor gebruik en je kunt jouw motor starten met de nieuwe accu.

Wij raden je altijd aan de laadspanning van jouw motor te controleren: (dit kan met een eenvoudige multimeter) Deze spanning moet liggen tussen de 13,6 volt en 14,8 volt (afhankelijk van het model). Is dit te hoog of te laag dan ligt dit waarschijnlijk aan de dynamo en/of aan de spanningsregelaar.

We raden je in dat geval aan dit onmiddellijk te laten repareren, anders zal dit opnieuw leiden tot een kapotte accu.

Soorten motoraccu's:

Bij Motorstroom vind je alle soorten motoraccu's, zoals de conventionele motoraccu's, de onderhoudsvrije motoraccu's AGM, de onderhoudsvrije gel motor accu's en de Lithium-ion motoraccu’s.

Technische termen:

CCA:

CCA, staat voor de Engelse term Cold Cranking Amps, vrij vertaald de koudestart. Dit is het amperage dat een accu gedurende 30 seconden kan leveren bij 0 graden Fahrenheit (0 °F = -18 °C). De prestaties van een accu gaan hard omlaag zodra de temperaturen dalen. De CCA is dus een goede graadmeter om zien wat de startcapaciteit is van een accu. Het voltage moet tijdens deze test boven de 9,6 Volt blijven. De CCA-waarde geeft dus de waarde van de accu aan als startaccu. Soms wordt er gedacht dat het aantal Ah betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu. Echter is dit niet altijd het geval.